misstyndero

Att leva med astma och träning

Publicerad 2014-11-04 07:00:31 i Träning, Vardag,

Hej på er, som ni vet var jag på g bli mega förkyld förra veckan . Klassiskt min höst förkylningar ... Så bröt inte detta ut , utan över gick till astma . Nu för tiden har jag ytterst sällan astma förutom då jag springer ute i kall luft eller ibland kardio , sedan kommer vi till de få ggr de blir som nu efter en nästan förkylning . 


Än så länge har det varit rätt lindrigt , jag har haft astma sedan jag var liten och tidigare fick jag ta medicin konstant för det . Men nu är det sällan jag behöver det , så sällan att jag insåg inatt att jag inte hade någon hemma . Så idag blir det Apoteket ..... 

Lite av varför jag undviker ta medicin i förebyggande syfte är för det innehåller kortison , vilken är väldigt nedbrytande mot kroppen . Muskler , tänder ja och mycket annat plus man lägger på sig vatten som en svamp ytligare en tråkig del . Så att träna med astma är inte det roligaste man kan göra dock bra för att träna upp lungorna , igår var första gången jag märkte av det riktigt mycket under tränings passet .Märker att jag syresätter sämre då efter halva passet jag börjar gäspa och huvudet tappar fokus , då är det bara göra klart passet i den takt som går sedan ut ta frisk luft . 

Tror det är värre för andra som inte varit med om det eller har koll på det , jag har som sagt haft det så länge att jag tar det som de kommer . Jobbigaste är på natten då man vaknar av att man hoppat över ett andetag och tok hostar , men det finns en mängd knep . 
-sova mer upprätt 
-sova i ett kallt rum 
Dessa saker underlättar , dels de slem som bildas fastnar inte i luftstrupen .sedan kylan gör att luft strupen inte krampar , men hur är det då med köld astma ? Så länge du inte rör dig i kylan hostar du inte , däremot sover du i den så blir det lättare för dig att andas . 

Astma är dels en kramp i luftrören och en inflammation , det finns mängder av olika astma . Den kan även växa bort på vissa , du har den astman som är mot pälsdjur av olika slag . Förkylnings astma som kommer efter en riktigt svår förkylning , köld astma att så fort du rör dig i kallt klimat . Sedan ansträngnings astma som kommer vid idrottande och kardio .


Jag har turen att ha alla dessa , min vardags astma har som sagt blivit bättre dom andra kommer och går . 

Men då jag levt med dessa så länge är det inget som påverkar mig så mycket förutom mindre sömn och syre. 

Annars helgen var lugn , pass med coachen i lördags . 
Underbart pass 1 a på 120 kg i sumoböj , tror inte jag var i 90 grader men jäkla gött bara kunnat ha de på benen . Ganska hårt pass , i slutet började det snurra så det var bara hitta ett ställe fokusera på och köra klart . 

Kan bara säga att leta upp Joseph för att coacha mig är ett av mina bästa val i år!  Han puschar mig och får mig att inse min verkliga styrka :) 

Nu dags att jobba men lite smått i alla fall 









Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lina

Följ min resa mot Bodyfitness Scenen år 2015 , det kommer bli en jälka resa .Träning, mat , konserter och allt annat som kan snurra i livet .

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela